Orest

Orest in de media

Kijk op www.dno.nl voor een overzicht van de recensies in de pers.

Evelyn Austin: Orest van Manfred Trojahn

Daarmee ben ik tientallen voorstellingen en een paar jaar van stille contemplatie verwijderd van mezelf een operakenner kunnen noemen. Desondanks een kleine notitie.

Lees verder op mediamatic.nl

Financial Times: A ruthlessly told tale of blood and cuts

It starts with a blood-curdling scream. And there is plenty of blood to curdle. Manfred Trojahn’s Orest enjoyed its world premiere in Amsterdam amid spectacular splashes of gore and commensurate splatters of sound.
By Shirley Apthorp

Lees verder op ft.com

Joke Beeckmans: IJselijke Hitchcock in de opera

‘Orest, Orest, Oreeest!’ Vanuit alle hoeken van het auditorium schreeuwen hoge sopraanstemmen begeleid door schrille vioolklanken de naam van de ongelukkige antiheld. Ze martelen de geest van Orest, die om zijn vader te wreken zijn eigen moeder vermoordde.

Lees verder op jokebeeckmans.blogspot.com

Michel Pierre: A review of the Dutch Opera’s latest work of art

For the cynic, like yours truly, December tends to be a time of perennial darkness rather than a month marked by festivities.

Lees verder op michel-pierre.net

Operareizen: Steriele Orest van Manfred Trojahn in Het Muziektheater

Nadat de Duitse componist Manfred Trojahn bij De Nederlandse Opera nieuwe recitatieven componeerde voor Mozarts La Clemenza di Tito, heeft DNO deze componist opdracht gegeven een nieuwe opera te componeren.
Door Philip Knijff

Lees verder op operareizen.blogspot.com

de Recensiekoning: mijn operavooroordelen vs Orest

wat de vooroordelen die ik over opera heb
wanneer al sinds mijn vader het op zondagmiddag door de kamer liet schallen
waarom omdat ik ze heb kunnen toetsen aan de opera Orest van Manfred Trojahn

Lees verder op recensiekoning.nl

TITEL Kulturmagazin: Familie, Hort des Unheils

Der 62jährige Manfred Trojahn sieht sich gerne als Außenseiter, ist aber doch wohl ein typisch deutscher Komponist seiner Generation.
Von Hans-Klaus Jungheinrich

Lees verder op TITEL Kulturmagazin

Marc van der Heijde: Orest — Tegelijk maar niet samen

Voor Trojahn gaat de opera boven alles om de onbeantwoorde vraag of er een alternatief voor wraak is. Hij blijft dichtbij de kern van het Griekse verhaal. Zijn personages zijn larger than life en blijven logischerwijs op afstand van de toeschouwer. De muziek draagt hier in hoge mate aan bij [...].
Door Marc van der Heijde

Lees de blog van Marc van der Heijde

Klogsite François: Orest: bloed aan de kerstboom

'Het was een voorstelling die in al die waanzin, dood, bloed, muziek en handeling je geen moment losliet. Onontkoombaar. Anderhalf uur vlogen om. Niet te makkelijk, en niet voor ieders oren aantrekkelijk. Maar met grote kwaliteit.'
Door François

Lees de Klog (kunst-blog) van François

Mosaik, WDR: Uraufführung "Orest" von Manfred Trojahn

„This production will be full of blood – Diese Inszenierung wird sehr blutig werden“: reißerisch und auch etwas ironisch kündigt die Regisseurin Katie Mitchell die Uraufführung von Manfred Trojahns neuer Oper Orest an der Nederlandse Opera in Amsterdam an.
Ein Gespräch mit Michael Struck-Schloen

Lees en luister verder op de website van de WDR

Fazit, Deutschlandfunk: Erlösung aus dem Blutrausch

Eigentlich gilt Manfred Trojahn als einer der fröhlichsten deutschen Komponisten. Der Professor an der Musikhochschule Düsseldorf hat bisher vor allem Komödien vertont, von Shakespeare und Pirandello. Nun zeigt die Oper Amsterdam eine ganz andere Seite des 62-Jährigen.
Von Stefan Keim

Lees en luister verder op de website van de Deutschlandfunk

de Telegraaf: Orest komt voort uit de emotie

AMSTERDAM - Het huidige seizoen van de Nederlandse Opera zit vol mythologie. Na Glucks werken over Iphigeneia en Elektra van Richard Strauss is het nu de beurt aan een gloednieuwe opera, Orest van Manfred Trojahn.
Door Thiemo Wind

Lees het volledige artikel op www.telegraaf.nl

de Volkskrant: Crime Scene

Moord, intrige, liefde; oude thema’s in een nieuwe opera, nu in Amsterdam. Componist Manfred Trojahn en regisseur Katie Mitchell vertellen over the making of Orest.
Door Roland de Beer

Lees het volledige artikel (PDF, 850KB)

Time Out Amsterdam: Cold-blooded Christmas

Nina Siegal spoke with British director Katie Mitchell ahead of the world premiere of Manfred Trojahn’s ‘Orest’ at De Nederlandse Opera

Lees het volledige artikel (PDF, 850KB)